نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

بعضی محتواهای تولیدی در کانال تلگرامی «نیم نگاه» را در این وبلاگ می گذارم تا امکان بازیابی در موتورهای جست و جوی تحت وب را داشته باشد.
https://t.me/nedarazavichannel
ندا رضوی زاده

ایرانیان مهاجر در «خارج» چه می‌کنند؟

سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰ ب.ظ

✏️ یکی از نکاتی که یکی- دو سالی است به طور تفننی و از سر کنجکاوی پی می‌گیرم و حین گشت و گذارهای تصادفی آنلاین برایش دنبال شواهد تجربی می‌گردم، زیست و کنش‌های مدنی #مهاجران_ایرانی در کشورهای توسعه‌یافته است. یک پیش‌فرض ما این است که در این جوامع مهاجران قانونی فارغ از مبدأ مهاجرت و بسته به وضعیت حقوقی‌شان از حقوق تصریح‌شده در قانون برای یک مهاجر یا پناهنده یا شهروند برخوردارند. پیش‌فرض دیگر ما این است که در این کشورها که عموماً در #اروپای غربی و #امریکای شمالی واقع‌اند، حداقل‌هایی از حقوق برابر برای مشارکت مدنی چنین افرادی فراهم است. پیش‌فرض سوم این است که این حقوق احتمالا دست کم از ایران بیش‌تر است. نتیجه‌ای که از این سه پیش‌فرض استنباط می‌شود این است که احتمالاً #آزادی و #فرصت‌ حقوقی برای ایجاد تشکل‌ها و #نهادهای_مدنی و فعالیت در این نهادها قانوناً و عملاً فراهم است. با این حال، چه در میان اخبار رسمی رسانه‌های کوچک و بزرگ، و چه در روایت‌های غیررسمی ایرانیان مهاجر که در یکی-دو دهه‌ی اخیر در فضاهای اجتماعی آنلاین آزادانه منتشر شده است، خبری از فعالیت چنین نهادهایی (به ویژه از نوع غیرسیاسی آن) کم‌تر خوانده و شنیده‌ایم. داستان چیست؟

به نظر می‌رسد کمّ و کیف تشکل‌یابی ایرانیان در قالب نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد در #جوامع_توسعه‌یافته موضوعی شایسته‌ی کاوش و پژوهش است (و این که تا کنون توجه چندانی را برنیانگیخته یا دست کم بازنمایی چندانی نداشته است، محل پرسش و تأمل است). پرسش‌های چنین گزارش یا پژوهشی می‌تواند شامل مواردی از این دست باشد:

1⃣ آیا ایرانیان در جوامعی که آزادی و مدارای کافی و بستر و فرصت‌ حقوقی مناسب برای ایجاد و فعالیت تشکل‌ها و نهادهای مدنی قانوناً و عملاً فراهم است، با این بسترها و فرصت‌ها آشنایی می‌یابند؟

2⃣ آیا ایرانیان در این جوامع، مشارکت تشکل‌یافته‌ی بیش‌تری نسبت به ایرانیان داخل ایران دارند؟

3⃣ اگر پاسخ به پرسش شماره دو مثبت است، آیا تنها عاملی که این مشارکت بیش‌تر را تبیین می‌کند بستر حقوقی و آزادای‌های مدنی و سیاسی است؟ یا عوامل دیگری هم دخیل است؟ اگر پاسخ به پرسش اخیر مثبت است، چه عواملی؟

4⃣ اگر پاسخ به پرسش شماره دو منفی است، در یک بستر حقوقی و اجتماعی مساعد و سازگار با فعالیت مدنی چه عواملی مانع این‌گونه مشارکت‌های ایرانیان مهاجر است؟ این موانع از چه جنسی است؟ (اقتصادی؟ فرهنگی؟...)

◀️ به نظر می‌رسد در زمینه‌ی فعالیت تشکل‌یافته و در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، بررسی‌های تطبیقی در اجتماعات ایرانیان مهاجر و مقایسه با جامعه‌ی ایرانی ساکن داخل کشور بتواند دستاوردهای جالب توجهی داشته باشد.

✳️ در حاشیه‌ی همین کنجکاوی تفننی، امروز تصادفاً به گزارشی در یک مجله‌ی اینترنتی برخوردم که هرچند کوتاه است و به مورد کانادا بسنده کرده، اما چندان بی‌ارتباط با موضوعی که طرح کردم نیست، و یافته‌های جالب توجهی را از کمّ و کیف و نقطع ضعف‌های تشکل‌یابی اجتماع ایرانیان مقیم کانادا ارائه می‌کند.
--------------------------------
🍀 @NedaRazaviChannel
--------------------------------
متن کامل «باهمستان ایرانیان مهاجر در کانادا»:
https://goo.gl/L8ywuk

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۵