نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

بعضی محتواهای تولیدی در کانال تلگرامی «نیم نگاه» را در این وبلاگ می گذارم تا امکان بازیابی در موتورهای جست و جوی تحت وب را داشته باشد.
https://t.me/nedarazavichannel
ندا رضوی زاده

📚 با بالاتر پریدن؟

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۲۲ ق.ظ



✏️ مین-آه لی و ایچیرو کاواچی در مقاله‌ای که در جدیدترین شماره‌ی نشریه‌ی علمی «#جامعه‌شناسی_سلامت_و_بیماری» منتشر خواهد شد (و اکنون نسخه‌ی آنلاین آن انتشار یافته) این نکته را بررسی کرده‌اند که آیا #دوستی و معاشرت با افراد متعلق به طبقه‌ی بالاتر تأثیری بر سلامت روان افراد دارد یا خیر؟


داده‌ها برگرفته از پیمایش ملی اجتماعی کره‌ جنوبی در سال ۲۰۱۲ بوده است.  نتایج نشان داده که دوستی و #معاشرت با افراد طبقه‌ی بالاتر از خود، همبستگی مثبتی با علایم افسردگی دارد. احساس بی‌عدالتی نیز علایم افسردگی را افزایش می‌دهد. معاشرت با افراد هم‌طبقه یا طبقه‌ی پایین‌تر چنین اثری ندارد.


یافته‌ها حاکی از این است که معاشرت با افراد متعلق به طبقه‌ی بالاتر از خود، با افزایش #استرس و #نومیدی، یا با کاهشِ منابعِ روانشناختی فرد نظیر #اعتماد_به_نفس، بهزیستی روانی وی را کاهش می‌دهد. در جامعه‌ی مورد بررسی، الگوی فوق در مردان قوی‌تر است، که ممکن است به خاطر نقش‌هایِ جنسیتیِ درونی‌شده طی فرایندهای جامعه‌پذیریِ آنان باشد.


✏️درباره‌ی نویسندگان:

مین-آه لی دانشیار جامعه‌شناسی در دانشگاه چانگ آنگ سئول است، و ایچیرو کاواچی استاد اپیدمیولوژی اجتماعی دانشگاه هاروارد است که تاکنون آثار تجربی پراستنادی در زمینه‌ی تاثیر عوامل اجتماعی بر سلامت و سلامت روانی، و ساز و کارهای این تأثیرات منتشر کرده است. کاواچی چهره‌ای سرشناس و برجسته در پژوهش‌هایی از این دست در چند دهه‌ی اخیر به حساب می‌آید.


📌 مشخصات کتابشناختی اثر:

Lee, M.-A. and Kawachi, I. (2017), The company you keep: Is socialising with higher-status people bad for mental health?. Sociology of Health & Illness. doi:10.1111/1467-9566.12580




🍀 @NedaRazaviChannel

--------------------------------

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۱