نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

بعضی محتواهای تولیدی در کانال تلگرامی «نیم نگاه» را در این وبلاگ می گذارم تا امکان بازیابی در موتورهای جست و جوی تحت وب را داشته باشد.
https://t.me/nedarazavichannel
ندا رضوی زاده

📊 خوشحال‌های دنیا در کدام کشورها هستند؟!

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۲۰ ق.ظ

  خوشحال‌های دنیا در کدام کشورها هستند؟!

(نگاهی به جدیدترین گزارش احساسات جهانی گالوپ)


در سال‌های اخیر مؤسسه نظرسنجی گالوپ یک رشته نظرسنجی را برای سنجش احساسات مثبت و منفی مردم جهان کلید زده است. 

گالوپ امروز گزارش احساسات جهانی ۲۰۱۷ را منتشر کرد. یافته‌های این پژوهش بر مبنای مصاحبه تلفنی و چهره‌به‌چهره با نمونه‌ای حدودا هزار نفره از بزرگسالان ۱۵ سال به بالا در هر کشور از ۱۴۲ کشور مورد بررسی در طی سال ۲۰۱۶ به دست آمده است.


🔹 در این پیمایش برای سنجش احساسات مثبت  پنج سؤال در مورد: استراحت، مورد احترام قرارگرفتن، لبخند زدن/خندیدن، آموختن چیزتازه و احساس سرخوشی در روز قبل از مصاحبه پرسیده شده است.


🔹 برای سنجش احساسات منفی نیز پنج مورد پرسیده شد. سؤال‌ این بود که آیا پاسخ‌گو روز قبل در بیشتر اوقات احساس درد جسمی، نگرانی، غم، اضطراب و عصبانیت داشته است یا خیر.


✏️ نتایج این پیمایش حاکی است:


✅ بیش از ۷۰٪ مردم در سراسر جهان گفته‌اند که خوشی، لبخند و خنده بسیاری را در روز قبل تجربه کرده‌اند، خوب استراحت کرده‌اند و مورد احترام واقع شده‌اند.


✅ تنها ۵۰٪ مردم دنیا گفته‌اند روز قبل چیز تازه‌ای آموخته‌اند. 


✅ نسبت به سال ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۶ مردم بیش‌تری درد جسمانی را تجربه کرده‌اند (۲۸٪ در برابر ۳۰٪)


✅ یونانی‌ها بیش از همه در جهان اضطراب را تجربه کرده‌اند (۶۷٪)، در حالی که نگرانی در جمهوری افریقای مرکزی (۷۲٪) و توگو (۷۱٪) بیش‌تر بوده است.


✅ ۵۰٪ ایرانیان، ۴۷٪ سودانی‌ها و ۴۹٪ عراقی‌ها روز قبل احساس خشم و عصبانیت داشتند که بالاترین میزان در میان ۱۴۲ کشور مورد بررسی بوده است.


✴️✴️✴️    در صدر فهرست‌ها کدام کشورها قرار دارند؟


✅ بیش‌ترین احساسات مثبت را در جهان این کشورها تجربه کرده‌اند:

پاراگوئه، کاستاریکا، پاناما، فیلیپین، ازبکستان، اکوادور، گواتمالا، مکزیک، نروژ، شیلی، کلمبیا


✅ کم‌ترین احساسات مثبت را در جهان این کشورها تجربه کرده‌اند:

یمن، ترکیه، عراق، بلاروس، گرجستان، بنگلادش، آذربایجان، لیتوانی، هائیتی، اوکراین

🔹 به گفته تحلیلگران گالوپ، این فهرست نشان می‌دهد مردم در کشورهایی که درگیر کشمکش‌های داخلی هستند، احساسات مثبت کمی را تجربه می‌کنند.

کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه (از جمله کشورهای ثروتمند نفتی حاشیه خلیج فارس) و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق (به جز ازبکستان و قرقیزستان) احساسات مثبت کمی را تجربه می‌کنند.


✅ بیش‌ترین احساسات منفی را در جهان این کشورها تجربه کرده‌اند:

عراق، سودان جنوبی، ایران، لیبریا، جمهوری افریقای مرکزی، توگو، چاد، سیرا، لئون، اوگاندا، گابن

🔹 (کشورهایی که در لیست ۱۲ کشور اول با بیشترین احساسات منفی قرار دارند، همگی از لحاظ شاخص‌های توسعه‌ی انسانی از جمله درآمد، بهداشت و آموزش بسیار پایین‌تر از ایران هستند و برخی درگیر فقر و جنگ داخلی مزمن هستند. سوال این جا است چرا احساسات منفی ایرانیان باید مشابه چنین کشورهایی باشد؟! باید در جست‌وجوی پاسخ‌هایی جامعه‌شناسانه برآمد. من به طور مختصر چنین پاسخ‌هایی را در یادداشتی که دو سال پیش در پی انتشار گزارش احساسات جهانی ۲۰۱۵ گالوپ برای روزنامه شرق نوشتم آوردم)


✅ کم‌ترین احساسات منفی را در جهان این کشورها تجربه کرده‌اند:

قرقیزستان، ازبکستان، تایوان، سنگاپور، روسیه، قزاقستان، مغولستان، بلغارستان، سومالی، استونی


🔹  کشورهای با کمترین احساسات منفی لزوما بیشترین احساسات مثبت را ندارند. تقریبا همه کشورهای با کمترین احساسات منفی در شاخص تجربه‌ی منفی در سال ۲۰۱۶ در لیست سال ۲۰۱۵ نیز بوده‌اند. این لیست شامل روسیه و چندین جمهوری شوروری سابق و کشورهای تحت تاثیر آن است. گالوپ خاطرنشان کرده است که کشور مبدأ در پاسخ پاسخگویان اثر داشته و این امر حاکی از آن است که سوگیری‌های فرهنگی در نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات اثر دارد. این بدان معنا است که مردم کشورهای جهان فقط بر مبنای شرایط عینی خود، احساسات خاصی را تجربه نمی‌کنند، بلکه  تا حدی بر مبنای ادراکاتی که فرهنگ‌شان به آن‌ها القا می‌کند احساسات مثبت و منفی را تجربه می‌کنند.


✅ کشورهایی که بیش‌ترین پاسخ مثبت را به تمام سوالات داده‌اند: 

اکوادور، السالوادور، لیبریا، فیلیپین، گواتمالا، نیکاراگوئه، پرو، کاستاریکا، بولیوی، ایران


🔹 مفسران گالوپ در گزارش ۲۰۱۷ معتقدند قرارگرفتن کشورهای امریکای لاتین در صدر کشورهایی که مردمانش بیشترین احساسات مثبت را گزارش کرده‌اند حاکی از وجود یک گرایش فرهنگی در این منطقه برای تمرکز بر نقاط مثبت زندگی است. 


⛔️ تذکر: این متن کپی‌شده از جایی نیست. اینجا هم کانالی با اهداف تجاری نیست و متن اختصاصا برای این کانال تهیه شده است. لطفا در هنگام بازنشر روی تلگرام، همین پست را بازنشر کنید و هنگام بازنشر روی وب، نام و مشخصات کامل مأخذ را ذکر کنید.

🍀 @NedaRazaviChannel

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۱