نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

نیم نگاه

یادداشت ها و نیم نگاه هایم به زندگی و جامعه

بعضی محتواهای تولیدی در کانال تلگرامی «نیم نگاه» را در این وبلاگ می گذارم تا امکان بازیابی در موتورهای جست و جوی تحت وب را داشته باشد.
https://t.me/nedarazavichannel
ندا رضوی زاده

📚«اتاق خواب من»

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۲۰ ق.ظ


📝 مجموعه تصاویری که در این صفحه می‌توانید ببینید، بخشی از هزار تصویری است که جان تاکوری از اتاق خواب‌های مردم در ۵۵ کشور دنیا از قاره‌های مختلف در سال ۲۰۱۰ گرفته است، و در سپتامبر ۲۰۱۷ از کتاب مجموعه عکس آن رونمایی خواهد شد.


جان تاکوری (John Thackwray) #فیلمساز و #عکاس متولد افریقای جنوبی است که به طور عمده بر مسایل حقوق بشر و #توسعه در سراسر دنیا متمرکز است.


او در سال ۲۰۱۰ یک پروژه‌ی بلندمدت عکاسی را با نام «#پروژه‌ی_اتاق_خواب_من» آغاز کرد. این پروژه بر مفهومی ساده بنا شده بود: عکاسی از #زنان و #مردان جوانی که متولد دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی (حدوداً متولدان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی) بودند، در اتاق‌های خواب‌شان، در سراسر جهان، و مصاحبه با آن‌ها درباره‌ی #سبک_زندگی، مسایل محلی، آموزش، #مذهب، #عشق و ... . 

او از هزار داوطلب عکاسی کرد؛ ‌بعضی ثروتمند و بعضی فقیر بودند، بعضی به سبک سنتی زندگی می‌کردند و بعضی مدرن...


او به ایران هم سفر کرده و در مجموعه‌ای که به صورت آنلاین منتشر شده یک تصویر از اتاق خواب خانم جوانی در #تهران به چشم می‌خورد. اطلاعاتی در دست نیست که عکاس چه مدت در ایران بوده، یا اساساً چه قدر با جامعه‌ی امروزی ایرانی آشنایی داشته است. همچنین اطلاعی نداریم که این سوژه چگونه و بر چه مبنایی گزینش شده است، یا از میان چند نمونه عکس از ایران برای نمایش در این مجموعه انتخاب شده است. با این حال، به نظر من بینش انسان‌شناسانه و هوشمندی فوق‌العاده‌ای در انتخاب این قاب به چشم می‌خورد.


اگرچه تعمیم آن چه در یک قاب و در یک عکسِ گزینش شده به چشم می‌خورد به کل یک جامعه، به لحاظ آماری تعمیمی ناروا است، اما اگر رویکرد روش‌شناختی کیفی اتخاذ کنیم و معیارهای اعتباریابی این روش‌ها را در نظر داشته باشیم، به نظرم به تقریب خوبی می‌توانیم بگوییم تصویر اتاق خواب ایرانی در این مجموعه به طور نمادینی بخشی از فرهنگ امروزی ما را به نمایش گذاشته است. به نظرم این تصویر حتی تنها جلوه‌ی وجوه فردی، عینی و مصرفی زندگی ما نیست، بلکه این سبک در تار و پود جوانب مختلف زندگی ما هست، در زندگی خانوادگی و اجتماعی، در  انواع فعالیت‌های شغلی و حرفه‌ای، در امور عمرانی، علمی، ورزشی، در فرایندهای سازمانی، مدیریتی، اجرایی، در فضاهای فعالیت سیاسی، فرهنگی و الخ. 



#اتاق_خواب_ایرانی در این مجموعه عکس، روایتِ آراستگی و نظمی به‌غایت اغراق‌آمیز و #تصنعی است که گویی به قصد نمایش روی صحنه ترتیب داده شده، نمایشی برای  خودنمایی و جلب توجه که در آن همه چیز –به رغم حقیرانه بودن- عامدانه بی‌نقص، پر زرق و برق، #تجملی،  بدون حواشی و زوائدِ طبیعی و #پرتکلّف‌ به نظر می‌رسد، و به شدت آمیخته با #کمال‌گرایی افراطی‌ای است که گاه #مضحک، گاه #تأسف‌آور و گاه #مصیبت‌بار است!


🍀 @NedaRazaviChannel

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۱